לאחרונה אני פוגשת יותר ויותר הורים שמבקשים טיפול רגשי במים עבור ילדיהם. חשוב להבין את ההבדלים בין האפשרויות, ולבחור את הדרך שמתאימה לצורך של הילד.
כמטפלת רגשית (פסיכותרפיסטית) וכמטפלת בהידרותרפיה ושחייה, אני רואה מדי יום את ההשפעה המדהימה של המים – ובמקביל, גם את החשיבות של הבחנה מקצועית: מתי מספיק חוג טיפולי בבריכה, ומתי נדרש טיפול רגשי מעמיק בקליניקה, בשילוב מים או בלעדיהם.
הטקסט שלפניכם נכתב בשיתוף עם אמא מקסימה – עובדת סוציאלית ולקוחה שלנו – שמכירה גם את החוגים במים וגם את עולם הטיפול הרגשי בילדים.
למי מתאים חוג השחייה הטיפולי?
חוגי השחייה שלנו מיועדים לילדים הזקוקים לתמיכה רגשית-תפקודית קלה, ולחיזוק תחושת המסוגלות האישית:
- ילדים שזקוקים לחיזוק הביטחון העצמי
- ילדים שחווים קושי מוטורי או חולשה גופנית (למשל, חגורת כתפיים חלשה)
- ילדים עם סף תסכול נמוך או עם נטייה להימנעות
- ילדים שקשה להם בגמישות או בוויסות רגשי
- ילדים שמרגישים חזקים קוגניטיבית אך מתקשים בתנועה ובשליטה גופנית
- ילדים עם קשיי קשב וריכוז, שזקוקים ללמידה חווייתית ומובנית
החוג בנוי כך שהוא מקנה מיומנויות שחייה תוך ליווי רגשי-אישי, מאפשר חוויות של הצלחה, מספק תיווך אישי מהמדריכה – ומשלב אלמנטים של העצמה, ביטוי אישי ובנייה של ביטחון גופני ורגשי.
מתי חוג השחייה לא מספיק?
ישנם ילדים שזקוקים למרחב טיפולי עמוק ומובנה יותר.
חוג שחייה, גם אם הוא תומך ומעצים, אינו תחליף לטיפול רגשי במקרים של:
- ילדים שחוו טראומה או משבר רגשי משמעותי
- ילדים עם קשיים רגשיים מורכבים או מתמשכים
- ילדים שזקוקים לשיח תרפויטי פרטני ולהכלה טיפולית עמוקה
- מצבים שבהם עולה צורך בעיבוד רגשי שאין מקום או פרטיות לקיימו בתוך קבוצת שחייה
במקרים אלו – הטיפול בקליניקה הוא המקום המדויק והנכון יותר.
השילוב עם התנועה והשחייה במים יכול להשלים את התהליך.
אנו בודקים אישית ומשתפים אתכם, ההורים, בהחלטה.
מה קורה רגשית בתוך חוג שחייה טיפולי?
גם בחוג – מתרחש תהליך רגשי. הוא לא תחליף לפסיכותרפיה, אך בהחלט תומך ברווחה הרגשית של הילד:
- ליווי אישי: המדריכות שלנו לא רק מלמדות שחייה, אלא מלוות רגשית – בגובה העיניים, בקשב ובהתכווננות לכל ילד וילדה.
- תחושת הצלחה: הילד מתנסה, מעז, מתגבר על פחדים – וחווה תחושת מסוגלות הבאה לידי ביטוי גם בחיים מחוץ למים.
- שיח רגשי: לצד ההדרכה הטכנית, מתקיים שיח אישי על הקשיים, הפחדים, ההצלחות – באופן מותאם, בגובה העיניים.
- תיווך ושיקוף: תהליך הלמידה כולל הרבה החזקה, שיקוף, עידוד, והרבה "יד ביד" – תרתי משמע.
החוויה במים שונה מהותית מהיבשה – ומשמשת קרקע פיזית ורגשית לבנייה של חוסן פנימי.